Om Bourdieus relevans formusikk - eksamensbesvarelse

Are Frode S¿holt, Karlsruhe/Bergen, april 2003.

 

F¿lgende tekst er et fors¿k pŒ Œ komme med et akademisk svar pŒ en pŒtvunget eksamensoppgave i et sŒkalt ”orienteringsfag” for hovedfag i ut¿vende musikk. Oppgaven som undertegnede valgte var nummerert med tallet 3 og lydde som f¿lger: ”PŒ hvilke mŒter kan Pierre Bourdieus sosiologiske perspektiv v¾re relevant for studiet av musikk?” Svaret ble i sin helhet levert i tide og ble av de seri¿se herrer (det var ingen kvinner i juryen) veid og funnet tilstrekkelig tung nok til Œ bli godkjent som et stykke akademisk arbeid vis a vis det forventede nivŒ blant oss ut¿vende hovedfagsstudenter. Om leseren i ettertid vil f¿le seg presset til Œ karakterisere dette stykke arbeid med mindre flatterende ord, er jeg dermed helt uten ansvar Ð enn sŒ lenge mine overordnede professorer har godkjent teksten.

OVERSKRIFT OG INNLEDNING

skulle si noe om Bourdieus sosiologiske perspektiv pŒ ti-tolv sider, mŒ karakteriseres som en halsbrekkende ¿velse som bare ignorante musikkstudenter gir seg i kast med. Det faktum at jeg nŒ allerede er godt i gang med den andre setningen av en slik oppgave avsl¿rer muligens dermed at jeg er b¾rer av en slik ignoranse. Hvorfor jeg, vel vitende mine sosiologiteoretiske begrensninger likevel begir meg i kast med en slik oppgave, sier kanskje noe om mine intellektuelle aspirasjoner. Jeg vil nemlig v¾re en av de fŒ, om en sammenligner seg med den gemene hop, distingverte som kan si noe som helst om Bourdieu. Jeg aner likevel at Bourdieu ikke ville like Œ bli brukt pŒ en slik mŒte, men sannsynligheten for at Bourdieu skulle komme til Œ fŒ vite om mitt tjuveri av hans akademiske kapital , er, tross alt, forsvinnende liten, s¾rlig om en tar med i betraktningen at Bourdieu ikke lenger er i blant oss.

Siden jeg nŒ har begynt pŒ mitt andre avsnitt kan jeg nytte anledningen til Œ si noe om hvorfor jeg mener det er en halsbrekkende ¿velse Œ skulle si noe om Bourdieus sosiologiske teorier. For det f¿rste har jeg fŒtt med meg at Bourdieu selv ikke legger opp til en kortfattet og pedagogisk sprŒkbruk. Det hevdes fra flere hold, til og med fra signifikante connoiseurer av hans arbeider, at det kreves en viss investering av sŒ vel konsentrasjon og tid om en skal befatte seg med litter¾re produkter fra Bourdieus penn. En slik investering har selvsagt ikke jeg gjort, selv om jeg flere ganger har v¾rt pŒ nippet til Œ gj¿re innkj¿p av en eller flere av Bourdieus b¿ker. Jeg tror nemlig at det, i visse kretser, ville gitt meg en sosial kredibilitet det Œ kunne vise til et slikt privat bibliotek. Men i en slik alvorlig og seri¿s sammenheng, som jeg nŒ befinner meg i, tross alt, i og med at jeg skal bevise overfor mine l¾remestere at jeg i det minste har tilegnet meg et minstemŒl av sosiologisk teori, mŒ jeg altsŒ tilstŒ at jeg ikke har lest et eneste ord av Bourdieu. Det kan sŒledes virke temmelig absurd at jeg likevel ¿nsker Œ si noen ord om Bourdieus sosiologiske perspektiv.

Det at jeg ikke har lest et eneste ord av Bourdieu medf¿rer egentlig ikke riktighet. Jeg har lest et og annet ord av Bourdieu. Jeg har, som jeg var inne pŒ i mitt andre avsnitt, v¾rt pŒ nippet til Œ investere i en hel bok av Bourdieu, selvsagt oversatt til norsk. Dette var boken Distinksjonen . Jeg har dermed lest et viktig ord av Bourdieu, nemlig ordet ”distinksjonen”, noe jeg altsŒ med stort hell nytter meg av nŒr jeg ¿nsker Œ markere min gode dannelse i akademiske kretser. Det vil kanskje ikke forundre leseren at jeg til og med kan ha kommet til Œ bruke dette ordet - ”distinksjonen” - for Œ kurtisere et smŒborgerlig, oppegŒende specie av det kj¿nnet som ikke representerer mitt eget. I visse kretser, dvs. i det sosiale feltet jeg ¿nsker Œ bedrive mitt sosiale spill, er slike intellektuelle attributter langt mer tungveiende enn Œ ha store bicepser, noe en gjerne bruker i laverestŒende sosiale felt, for eksempel i arbeiderklassesjikt, noe vi i vŒrt distingverte felleskap selvf¿lgelig forakter.

NŒr jeg nŒ skal begi meg inn pŒ et svar som kan tilfredstille leseren, dvs. sensoren (Dem), vil jeg gj¿re det med f¿rst Œ rekvirere en viss innsats i faktisk Œ forstŒ sp¿rsmŒlet. Slik jeg oppfatter sp¿rsmŒlet har det tre aspekter som b¿r klarlegges pŒ et sŒ tidlig tidspunkt som overhode mulig. Nemlig hva som menes med a) ”Pierre Bourdieus sosiologiske perspektiv”, b) ”studiet av musikk” og c) ”pŒ hvilke mŒter”.

For Œ begynne bakfra antyder flertalsendingen i ordet ”mŒter” at det faktisk kan v¾re snakk om flere mŒter Bourdieus sosiologiske perspektiv kan v¾re relevante for studiet av musikk. Det at en i sp¿rsmŒlet har brukt ordet ”kan” i stedet for f.eks. ”er”, kan antyde at det faktisk ikke trenger Œ v¾re noe som ”er” relevant for studiet av musikk. For Œ fŒ klarhet i dette mŒ en altsŒ bestemme seg for hva en mener med ”studiet av musikk”, eller n¾rmere bestemt; hva som menes med ordet ”musikk”. Det er disse sp¿rsmŒlene jeg altsŒ mŒ ta fatt i for Œ kunne legge frem et tilfredstillende svar. Det vil jeg imidlertid gj¿re etter at jeg har skummet meg gjennom en (uforstŒelig) artikkel av Adorno nede ved den lokale kafŽen (over en kopp s¾rdeles urbansk caffe latte). Noe jeg selvsagt hŒper vil bli lagt merke til.

STARTEN P SELVE SVARET

Jeg er nŒ kommet frem til det stadiet hvor jeg skal svare pŒ oppgaven. F¿r jeg kan si noe om relevansen til Bourdieus sosiologiske perspektiv pŒ musikk, mŒ jeg si noe om hva Bourdieus sosiologi gŒr ut pŒ. Siden jeg altsŒ ikke har lest noe av Bourdieu selv, mŒ jeg vise til hva Dag ¯sterberg, Bj¿rn Nic. Kvalsvik og Lennart Rosenlund skriver om dette. Ut i fra det jeg har lest av dem, kan jeg ikke skj¿nne annet enn at de innehar en laudabel inneforstŒtthet om hva de skriver om. Jeg gŒr altsŒ ut i fra at jeg kan stole pŒ hva de har Œ fortelle meg.

Hva gŒr sŒ Bourdieus sosiologiske perspektiv ut pŒ?   Slik jeg har forstŒtt gŒr hans bidrag til sosiologien ut pŒ at han forente en akt¿rteori med en strukturteori. Bourdieu mente at det ikke var tilstrekkelig Œ enten studere en akt¿rs handlinger eller Œ se pŒ samfunnslivet som sosiale strukturer. Bourdieu mente en burde se pŒ den gjensidige relasjonen mellom akt¿renes handlinger og den samfunnsmessige strukturen: ”Strukturen strukturerer nok handlingsfeltet og den enkeltes vaner (habitus), men samtidig er strukturen blitt til gjennom handlingenes strukturasjon av verden. Denne gjensidige strukturasjon er det sosiologen pr¿ver Œ bli seg bevisst, noe ogsŒ de ¿vrige samfunnsmedlemmer kan pr¿ve gjennom en frigj¿rende 'sosioanalyse', tenkt analogt med 'psykoanalyse'. Dermed er muligheten frembrakt for strukturerende handling.” (¯sterberg: 1997, s. 17)

Selv om det absolutt ikke er i Bourdieus Œnd, noe som kanskje kan komme frem av f¿lgende (utdrag fra en) setning av ham selv: ”(...) stilen i boken, med sine lange og komplekse setninger som kan forn¾rme - konstruerte som de er med den hensikt Œ rekonstruere kompleksiteten i den sosiale verden i en sprŒklig form som er i stand til Œ holde samme de mest forskjelligartede fenomener, mens de blir plassert i et rigor¿st perspektiv - kommer delvis av ambisjonen om Œ mobilisere de tradisjonelle uttrykksmŒtenes ressurser, det litter¾re, filosofiske eller vitenskapelige, for Œ kunne si ting som de facto eller de jure er utelukket fra dem, og for Œ hindre lesningen Œ skli tilbake i den sofistikerte essayenes eller den politiske polemikks forenklinger”, vil jeg her dissekere noen sentrale begreper, og, med hjelp av Lennart Rosenlund, pr¿ve Œ forklare dem pŒ en sŒ kortfattet mŒte jeg overhode kan stŒ inne for.

Bourdieu startet sin forskerkarriere som antropolog, og gjorde blant annet feltstudier i Algerie. Det er sannsynligvis hans antropologiske bakgrunn som har fŒtt han til ideen om et sosialt felt . Rosenlund skriver om sosialt felt som noe som ”er befolket av individer som er forent i tro pŒ - i bokstavlig, n¾rmest religi¿s forstand - den ”evige” verdien av det som samfunnsmessige strider kan dreie seg om.”   Et slikt sosialt felt kan v¾re institusjoner innenfor kulturlivet, hvor en kjemper om sosial status med hjelp av tilegnelse og synliggj¿ring av det som blir ansett for Œ v¾re bra.

NŒr en skal si noe om relevansen av Bourdieus sosiologiske perspektiv for studiet av musikk mŒ en ha i mente hva Bourdieu selv har hatt av studieobjekt. Videre mŒ en sp¿rre seg i hvilken grad dette kan overf¿res til andre studieobjekt. For eksempel handler Bourdieus mest kjente bok, Distinksjonen, om det franske samfunnet. Bourdieu advarer, i f¿lge Rosenlund, i sitt forord til den engelske oversettelsen, Œ ”oversette” analysen til Œ gjelde andre samfunn. En kan altsŒ ikke uten videre overf¿re hans resultater over pŒ norske forhold. En kan imidlertid analysere norske forhold etter samme m¿nster, om en skal tro Rosenlund (Rosenlund: 1988, s. 13). Jeg antar at det er det Rosenlunds doktoravhandling, ”Social Structures and Changing: Applying Pierre Bourdieu«s Approach and Analytic Framwork”, omhandler. Rosenlund har blant annet brukt en bourdieusk metode nŒr han har gjort en sosiologisk studie av oljebyen Stavanger.

Et n¿kkelbegrep for Bourdieu er ”det sosiale rommet”. Det er en analysemodell som sier noe om mekanismene i den samfunnsmessige, sosiale strukturen. Analysemodellen opererer med tre dimensjoner. Dette gj¿r at en ikke sŒ lett kan formidle analysemodellen pŒ et todimensjonalt ark. Modellen er ment Œ v¾re langt mer komplisert enn som sŒ. En fŒr for eksempel ikke frem det dynamiske med modellen om en viser den pŒ et ark.

Den f¿rste dimensjonen (se figur 1), som stŒr vertikalt pŒ papiret, sier noe om det totale kapitalvolum en person innehar. Med kapitalvolum menes her bŒde ¿konomisk og kulturell kapital. Hva ¿konomisk kapital er sier seg selv, og er ikke noe originalt for Bourdieu. "Kulturell kapital" derimot er Bourdieus eget begrep. Det sier noe om hvordan kunnskap, normer, adferd etc. kan v¾re en form for kapital en kan bruke i maktkampen mellom klassene, eller klasse fraksjonene, i et samfunn.

 

 

Den kulturelle kapitalen kan man tilegne seg pŒ mange mŒter, og den viktigste mŒten er i familien, gjennom sosialiseringen. Rosenlund mener videre det er grunnlag for Œ hevde at den kulturelle kapitalen har tre forskjellige hovedvarianter (Rosenlund: 1988, s. 16). For det f¿rste kan man snakke om utdanningskapital. Dvs. en formell form for kunnskap som er sertifisert av utdanningssystemet.

Den andre varianten er kulturell kompetanse . Det viser til en fortrolighet til sŒkalt h¿yverdige kunstformer og intellektuelle sysler. Denne er kanskje mer et produkt av en familiesosialisering enn utdanningskapitalen. Det er videre ikke nok bare Œ ha kunnskap om h¿yverdige kunstformer, v¾re en vinkjenner, gourmet etc., en mŒ og kunne bruke kunnskapen pŒ en mŒte som er akseptert innen de ulike sosiale feltene. Det hjelper lite, for Œ bruke et eksempel av Rosenlund, Œ kunne alt om Rachmaninovs pianokonserter om en klapper mellom satsene.

Den tredje varianten av kulturell kapital har med mŒten en oppf¿rer seg pŒ. Om det Œ ha et behagelig sosialt vesen, v¾re dannet eller kultivert. Det kan og bety at en kjenner til og behersker adferdsreglene innefor anerkjente sosiale felt. Bourdieu skriver ogsŒ om en form for sosial kapital , men den skal i f¿lge Rosenlund ikke ha en strategisk rolle i analysemodellen. Denne kapitalen kan likevel vise seg Œ v¾re av avgj¿rende karakter for en musiker, noe jeg skal komme inn pŒ senere.   Den totale mengden av kapital - bŒde kulturell og ¿konomisk - kaller Bourdieu altsŒ for kapitalvolum . Jo mer kapital en gruppe har, bŒde kulturell og ¿konomisk, jo h¿yere blir den plassert i den vertikale aksen.

Den andre dimensjonen ligger langs den horisontale aksen. Den sier noe omgruppens sammensetning av kapital. Jo lenger mot venstre gruppen ligger jo mer har den av kulturell kapital til fordel for ¿konomisk kapital og vise versa mot h¿yre. De som er plassert i midten av den horisontale aksen har sŒledes en symmetrisk kapital. Dvs. at den kulturelle og den ¿konomiske kapitalen er tiln¾rmet like stor.

Den tredje dimensjonen - den sosiale banen - sier noe om dynamikken i det sosiale rommet. Denne dimensjonen kommer ikke tydelig frem i figuren. Bourdieu mener at relasjonene mellom klassefraksjonene (gruppene) er i stadig bevegelse. Det er hele tiden en kamp om posisjoner. En mΠhele tiden investere i nye former for kapital for Πhevde seg.

Jeg vil her ta en natts pause og pŒ den mŒten samle n¿dvendig motivasjon og nye intellektuelle krefter til Œ jobbe videre med denne oppgaven. I morgen vil jeg begynne med Œ si noe om habitus .

FORTSETTELSE AV SELVE SVARET

Hver og en av disse fraksjonene tenkes Œ v¾re sŒ homogene som mulig, og det finnes selvsagt mange flere fraksjoner enn hva som kommer frem av figur 1. For eksempel finnes det mange forskjellige fraksjoner innenfor l¾rerstanden. Fraksjonene blir pŒvirket av geografi (om den befinner seg pŒ bygda eller i en by), kj¿nn, alder og fagkombinasjoner i utdannelsen, for Œ nevne noen. Hver av disse grupperingene har sin egen habitus. Med habitus menes, i f¿lge Dag ¯sterberg, ”kroppsliggjorte (inkarnerte) m¿nstre og skjemaer for oppfattelse og forstŒelse av omverdenen” (¯sterberg: 1997, s. 125). Slik jeg har forstŒtt begrepet kan det brukes bŒde om en (homogen) gruppe og enkelte individ. Videre skriver ¯sterberg: ” Habitus dannes under oppveksten som internalisering av de materielle og sosiale krav og muligheter som s¾rkjenner ethvert sosialt felt eller hvert samfunnslag, og tenkes som noe over- eller transindividuelt.”

Bourdieu skiller mellom en distingvert habitus og en vulg¾r habitus nŒr han beskriver det franske samfunnet. Den f¿rste preger de samfunnsklasser som har makten, mens den andre preger ”det folkelige”. En person med distingvert habitus representerer ”den gode (dannede) smak”, mens den andre representerer ”den slette smaken”. En person med en distingvert habitus, vil i f¿lge en bourdieusk tenkning, gŒ pŒ teater, ikledd en sofistikert bekledning, og se ”En folkefiende” av Ibsen, mens en person innenfor den vulg¾re habitus vil sitte hjemme i sin huslige joggedrakt, drikke cola og se pŒ Hotell C¾sar.

Dette er selvsagt satt noe pŒ spissen. Men en kan altsŒ tenke seg at ”de lavere” samfunnssjikt er preget av en vulg¾r habitus mens de ¿vre av en distingvert habitus. Det finnes og individer som gjerne streber etter en bedre habitus enn den personen faktisk har. Personen vil dŒ pr¿ve Œ ta til seg handlemŒter (habitus) som h¿rer til de som stŒr ”h¿yere” i samfunnet. Om ambisjonen er Œ virke ¿konomisk velstŒende vil da personen legge vekt pŒ materielle statussymbol som Œ gŒ i dress, ha dyr bil, stort hus etc. Om ambisjonen aspirerer mot en mer Œndelig h¿yerestŒende habitus, vil personen legge vekt pŒ kulturelle og intellektuelle symbol, som Œ gŒ i operaen, gj¿re innkj¿p av Adornos Estetisk teori og henge moderne kunst pŒ veggen. Det er gjerne personer i det kulturelle mellomsjiktet som har slike strebetendenser. De stŒr imidlertid i fare for Œ bli ”avsl¿rt” ved at de ikke fullt ut mestrer den ¿nskede habitus. De vet at de skal kle seg fint samtidig som de mangler den n¿dvendige sofistikerte smaksdannelsen. De vet for eksempel ikke at det ikke hjelper Œ ta pŒ seg en dress, om en ikke samtidig tar pŒ seg noe annet enn joggesko. Eller for de litt mer viderekomne: En Armani-dress med Ecco-sko. Det hjelper ikke Œ lese Dostovjevskij om en samtidig elsker Pizza Grandiosa.

Den klassiske musikken, og s¾rlig fra den romantiske epoken, er tradisjonelt blitt sett pŒ som attributter tilh¿rende grupper som har en distingvert habitus. Det Œ gŒ i operaen kan v¾re en handling som sŒledes bekrefter ens habitus, og det kan i visse tilfelle veie tyngre enn den musikalske opplevelsen i seg selv. NŒr Oslo nŒ fŒr et nytt og arkitektonisk sofistikert operahus i Bj¿rvika kan det sees pŒ som et tegn pŒ at Oslo ¿nsker Œ heve sin urbane habitusstandard fra Œ v¾re en europeisk utkantby til Œ v¾re en distingvert kulturstorby.

Jeg har nŒ presentert noen av Bourdieus sine n¿kkelbegrep. Det gjenstŒr kanskje Œ si noe den sosiale praksis. Med den sosiale praksis menes de handlinger som foregŒr innenfor et sosialt felt. I f¿lge Rosenlund sammenfatter Bourdieu de konstituerende elementene for den sosiale praksis med f¿lgende formel:

     klassehabitus/kapital + sosialt felt = sosial praksis

Rosenlund gj¿r oss oppmerksom pŒ det sprŒklige problemet med at Bourdieu snakker om praksis - ”un practique social” - i singularis: ”Sosial praksis er vanligvis betegnelse pŒ forskjellige slag av samfunnsmessige aktiviteter” (ibid.).

For Œ forstŒ en gitt praksis mŒ en bŒde kjenne til gruppens kapitalvolum og habitus og ”den s¾regne dynamikk som rŒr innenfor det sosiale feltet som er st¿peskjeen for denne praksismŒten” (ibid.).

En musikksosiolog vil unders¿ke ulike former for samfunnsmessige aktiviteter der musikk er det samlede elementet. Bourdieu advarer likevel en Œ gj¿re slike ”en om gangen”-studier. Han mener at en gitt aktivitet ikke trenger Œ bety det samme innefor ulike fraksjoner. Det Œ gŒ i operaen er n¿dvendigvis ikke det samme for en som bor i Oslo (Den Norske Opera) og for en som bur pŒ Nordfjordeid (Opera Nordfjord). Videre trenger det ikke v¾re det samme for en direkt¿r i et stort firma, og en student som kj¿per en stŒplassbillett (og sniker seg frem pŒ noen ledige seter n¾rmere scenen) pŒ den samme forestillingen.

Som leseren sannsynligvis har registrert har jeg endelig begynt Œ vinkle oppgaven inn mot det som egentlig er tema, nemlig relevansen Bourdieus sosiologiske perspektiv har pŒ studiet av musikk. Jeg kan imidlertid ikke se at Bourdieu skriver noe om selve studiet av musikk i det hele tatt, dvs. det er godt mulig han gj¿r det, men de litteraturkildene jeg har til rŒdighet, og som her representerer Bourdieus sosiologiske perspektiv, skriver fint lite om dette.

Om oppgaven var Œ si noe om relevansen av Adorno sitt samfunnsmessige perspektiv pŒ studiet av musikk, ville jeg kunnet finne noe ganske raskt. Adorno skriver nemlig hvordan musikken i seg selv utrykker sider ved samfunnet. At musikken for det f¿rste er et produkt av de markedskrefter samfunnet representerer, men ogsŒ at en gjennom Œ strebe etter det autentiske i musikken kan frigj¿re seg fra de undertrykkende samfunnskreftene. Som eksempel bruker Adorno Schšnberg nŒr han skal forklare dette. I stedet for Œ ”tekkes” samfunnet, slik han mente for eksempel Tsjaikovskij og Sibelius gjorde, mener Adorno at Schšnberg videref¿rte de iboende kreftene i den senromantiske musikken over til atonaliteten. Schšnberg oppfant ikke atonaliteten, men han frigjorde musikkens iboende utvikling - med n¿dvendighet. Men her skal jeg ikke skrive om Adornos tanker, men derimot Bourdieus. Jeg vil dermed kunne v¾re fristet til Œ avslutte her og svare at Bourdieus sosiologiske perspektiv ikke har noen relevans for studiet av musikk. Jeg antar imidlertid at jeg da ikke ville kommet s¾rlig heldig ut av denne besvarelsen.

Jeg tror at mitt ”problem” ligger i forstŒelsen av ordene ”studiet av musikk”. Jeg bes¿kte en gang en god venn som bor i en township utenfor Johannesburg. Han er svart og bur i et fattig omrŒde med bare svarte, de fleste arbeidsl¿se. I det samfunnet han bor i betyr musikkaktiviteter sv¾rt mye, og han ville gjerne at jeg skulle h¿re pŒ en CD med en lokal sangerinne og deretter komme med en vurdering av musikkens kvalitet. Jeg h¿rte pŒ CD«en og registrerte en type musikk som en i Norge kunne tenke seg ville kunne v¾re representert pŒ Melodi Grand Prix. Jeg syntes det var en bŒde enkel og banal type musikk, bŒde harmonisk og melodi¿st. Videre la jeg merke til at ”sounden”, som det heter, var ganske ”glossy” ved at en hadde lagt til ekstra akustikk og ellers behandlet lyden pŒ en slik mŒte at jeg automatisk ble fristet til Œ karakterisere musikken som kitschy. Da jeg var bedt om Œ si min mening om musikken (jfr. ”studie av musikk”), bestemte jeg meg for Œ v¾re ¾rlig og sa nettopp hva jeg syntes. Min gode venn ble da indignert og sa at jeg ikke kunne d¿mme musikken uten Œ ta med hva den betydde for dette samfunnet. Dette var ”god musikk” fordi den samlet og oppmuntret menneskene i det samfunnet den fungerte i. Det viste seg at jeg hadde et snevert syn pŒ hva det vil si Œ ”studere” musikk, noe som jo tross alt er karakteristisk i den sosiale sandkassen jeg til daglig bedriver mitt spill.

For Œ si noe om den eventuelle relevansen til Bourdieus sosiologiske perspektiv for studiet av musikk er jeg n¿dt Œ definere begrepet ”musikk” til Œ bety det samme som ”musikkliv” eller ”musikkaktiviteter”.   Jeg tror nemlig ikke en kan fŒ sŒ mye ut av Bourdieus sosiologiske perspektiv pŒ studier av selve musikken . Det kan virke som om Bourdieu ikke ser pŒ musikken som noe autonomt, men som noe sosialt . I f¿lge Kvalsvik har nemlig Bourdieu formulert det slik: ”Alt er sosialt!” (sitert fra Kvalsvik: 1993).

Dette kommer enda klarere frem om en ser pŒ hvordan Bourdieu ”definerer” kunsten. Han bruker en definisjon som langt pŒ vei tilsvarer den institusjonelle (konseptuelle) kunstdefinisjonen: ”Eit kunstverk eksisterer ikkje som eit symbolsk og verdfullt objekt utan at det er kjent, erkjent og attkjent (reconnu). Det kjem altsŒ i stand ved at det finst tilskodarar eller lesarar som har estetisk disposisjon som gjer at dei skaffar seg den kompetansen som er naudsynt for Œ kunne erkjenne kunstverket som kunstverk” (ibid.). Om hvilke mŒter Bourdieus sosiologiske perspektiv kan han relevans for studiet av kunstverdenen kommer frem i det neste sitatet: ”Ei vitskapleg gransking av mŒten kunstverk fungerer pŒ, kan altsŒ ikkje n¿ye seg med Œ vurdere den materielle produksjonen av verket, eller dei eksplisitt politiske, ...native [uleselig] og ¿konomiske f¿resetnadene for at verk blir produserte. Ho mŒ ogsŒ ta til seg korleis produksjonen av verdien av verket kjem i stand, noko som inneb¾r at ein mŒ studere trua pŒ verdien av verket” (ibid.).

Bourdieus sosiologiske perspektiv kan dermed ha relevans pŒ studiet av musikklivet om en gŒr inn og registrerer hva for verdier de ulike musikkaktivitetene representerer innenfor de forskjellige sosiale grupperingene. En kan for eksempel unders¿ke hva som kan v¾re bakgrunnen for instrumentvalg hos musikkskoleelever i en middels stor bygd pŒ Vestlandet. En kan unders¿ke om det er en sammenheng mellom valg av instrument og foreldrenes yrke og utdanningsbakgrunn. Hva sosialt sjikt tilh¿rer for eksempel en elev som har valgt Œ spille trekkspill eller hardingfele. Og hva for sosialt sjikt tilh¿rer de som har valgt piano? Har det med andre ord noe bestemt symbolsk innhold i det Œ spille piano til fordel til f.eks. trekkspill?

Bourdieu antyder at slike valg kan ha noe med hvor en ¿nsker Œ plassere seg i bestemt samfunnssjikt. En elev pŒ en videregŒende skole har noen forbilder som vedkommende gjerne pr¿ver Œ etterligne. Enten det er med Œ alltid v¾re up-to-date med moten eller gŒ med Wistex-jakke og neohippikle, for pŒ den mŒten utrykke en form for ungdommelig radikalitet. Og selvsagt er musikken med som et av utrykkene akkurat som Bourdieu kunne registrere at det ¿vre borgerskap i Paris perseptuerte utvalgte former for kunst. Det er ikke vanskelig Œ se at musikk kan ha en sosial rolle. En kan derfor tenke seg at det kan ligge ikke-musikalske anliggender i bunnen for et valg av hva for et instrument en ¿nsker Œ spille.

En kan gŒ ”h¿yere opp” i musikklivet og se pŒ hva for bakgrunn messingblŒserne i et symfoniorkester har i relasjon til strykerne. Finnes det en ”distingvert” og en ”vulg¾r” habitus innefor det samme filharmoniske orkester? Men, og det har ikke Bourdieu sine disipler v¾rt sŒ flinke til Œ fŒ frem, det kan likevel v¾re autonome musikalske f¿ringer i slike valg. Om en sosiolog ¿nsker Œ kartlegg de egentlige grunnene til alle slike valg, mŒ han fort ha hjelp av en psykolog, ikke for Œ unders¿ke sitt eget sjelsliv, men alle studieobjektene sine. Da kan en kanskje finne den skjulte grunnen for at Olav Skogen begynte Œ spille kornett i stedet for elbass i den lokale kulturskolen. Eller kanskje fikk Else Holm¿y en skjellsettende opplevelse da hun som liten h¿rte en plate med Mendelssohns fiolinkonsert, og derfor bestemte seg for Œ bli musiker. Hvor er det eksistensielle nivŒet hos Bourdieu?

Et annet eksempel pŒ hva en likevel kan studere som bourdieusk sosiolog er hva det vil si Œ synge i kor. Hva slags sosial ”aura” fŒr en om en synger i kor? Det Œ synge i kor blir i Norge assosiert med en amat¿rvirksomhet. Det er en sosial aktivitet, et faktum som kan v¾re sv¾rt tilstedev¾rende i en rekke kor. I Postens Mannskor i Bergen er det for eksempel ikke uvanlig Œ ta seg en ¿l i den relativt lange pausen. Noe lignende ville v¾re oppsigelsesgrunn i Bergen Filharmoniske Orkester. Det Œ spille i orkester er nemlig assosiert med noe profesjonelt. NŒr noen (f.eks. et kirkekor) trenger musikere til et orkester, er det inneforstŒtt at musikerne skal fŒ betalt, om en trenger en ekstra sanger til koret, er det ikke selvsagt at man tenker seg at denne sangeren skal fŒ betalt pŒ lik linje som med orkestermusikerne.

Dette ser man ogsŒ i de store musikkinstitusjonene. Om Bergen Filharmoniske Orkester trenger en ekstra musiker, fŒr musikeren selvsagt betalt etter avtalt tariff, selv om han bare skal spille triangel pŒ Beethovens niende. Som sanger ble jeg en gang spurt om Œ hjelpe til i Bergen Filharmoniske Orkesters kor. For det ble jeg tilbudt 350,- kroner, noe jeg syntes var i det minste laget for en konsert. Jeg ble da informert om at det her var snakk om et ganske sŒ kort korverk, det var faktisk bare snakk om noen fŒ takter med effektiv synging, og at jeg dermed ikke kunne forvente et s¾rlig stort honorar.   Jeg spurte da hva de ville betale for en ekstra musiker til Œ spille like mange takter, og orkesterregiss¿ren svarte at det er noe annet, for orkesteret er profesjonelt. Jeg takket nei, for jeg ville ogsŒ v¾re profesjonell, ikke bare en innleid amat¿r.

NŒr profesjonelle sangere gŒr sammen for Œ synge i kor i Norge, kaller man det altsŒ ikke kor, men ”solistensembler”. Dette gj¿r en selvsagt for Œ kvitte seg av med det klebrige amat¿rstempelet og pŒ den mŒten heve sin status pŒ linje med orkestrenes. En skal ikke bedrive kor.

En kan og unders¿ke, fra et bourdieusk synspunkt, hva for egenskaper, eller kapitaler,   en frilanssanger mŒ v¾re i besittelse av for Œ lykkes i sin geskjeft. Strengt tatt vil en kunne mene at det burde v¾re tilstrekkelig Œ ha oppnŒdd et laudabelt handverksmessig og kunstnerisk nivŒ, gjerne bekreftet av en dertil anerkjent utdanningsinstitusjon, men om sangeren ikke samtid har investert tid i sosial kapital , stŒr vedkommende ganske svakt i markedet, en mŒ ogsŒ ha utviklet en personlighet som det er lett Œ samarbeide med, og ikke minst ¿nsker Œ samarbeide med. Det er avgj¿rende for sangeren Œ ha kontakter. En mŒ v¾re i et nettverk. Det rette  nettverket. Og sŒ videre.

Slik kan en fortsette med Πkomme med eksempler pΠhvordan en kan finne musikkrelaterte emner som en kan bruke som objekt for en studie sett fra et bourdieusk-sosiologisk perspektiv.

En mŒ likevel v¾re forsiktig med Œ presse Bourdieu sitt perspektiv inn pŒ musikklivet, noe jeg mener jeg allerede har antydet. En bekjent av meg gjorde nylig en hovedoppgave i teatervitenskap ved Universitetet i Oslo. Hun kunne fortelle at da hun kom opp i muntlig eksamen fikk hun legge frem mye av det hun hadde pŒ hjertet og sensorene viste stor interesse for det hun hadde Œ si helt til hun begynte Œ si noe om opera. Da rynket de pŒ nesen og viste en forutinntatt skepsis. (Opera er jo ikke annet enn en parfymert dunst av overklasse!) Hun brydde seg ikke noe om det og begynte Œ snakke om det som skjedde i den vestlandske bygda Nordfjordeid, hvor et ektepar hadde maktet Œ fŒ med seg hele bygda i Œ lage opera. Hun la entusiastisk ut om hvor fantastisk dette var, hvordan en hel bygd var med pŒ et slikt kulturelt l¿ft. Hotellene Œpnet sine d¿rer og serverte velsmakende retter til akt¿rene, fris¿rene lukket sine salonger og brukte tiden bak scenen som sminkere. Snekkere var med pŒ Œ bygge scenen, trevareforhandlere ga bort byggevarer, musikkskolel¾rere fra hele fylket var med i orkesteret og publikum kom i busser for Œ oppleve operaen. Sensoren, som da hadde stivnet vesentlig i masken, sa at dette viser hvordan mennesker i et lite bygdesamfunn streber etter Œ ligne det distingverte borgerskapet i de store byene (sic!).

En kan da sp¿rre seg om denne professoren har forlest seg litt pŒ bŒde Marx og Bourdieu. Har han i det hele hatt musikken i ¿rene? Ser han ikke skogen for bare tr¾r? Jeg vil derfor gŒ et skritt tilbake og sette en kritisk finger pŒ selve sp¿rsmŒlsformuleringen. Ligger det spesielle f¿ringer i valget av formuleringen ”for studiet av musikk”? Er formuleringen skrevet av en som er farget av et perspektiv som tilsvarer min venns sensor i Oslo? I sŒ fall kan det vise seg at vi representerer to ulike virkelighetsforstŒelser, eller habitus, der den ene (her: Bourdieu, eller rettere sagt, hans talsmenn, som nŒ, og mange ganger tidligere, har kommet meg i ¿ret) legger vekt pŒ det samfunnsmessige spillet hvor musikkaktiviteter blir sett pŒ som et strategisk ”vŒpen” i kampen om sosial plassering (og ikke som noe autonomt), mens den andre (altsŒ jeg, og mine venner i vŒr dŒrlig isolerte fraksjon) fokuserer pŒ musikken i seg selv, dvs. som et autentisk virkelighetsfelt .

Det er vel grunn til Œ tro at dette kan v¾re to perspektiver som kan leve side om side, eller i hverandre, for sannsynligvis gj¿r de det. Bourdieu advarer, i f¿lge Rosenlund, en i Œ ha et snevert studiefelt, eller unders¿ke et objekt fra for fŒ vinkler. Jeg gŒr ut i fra at det norske samfunnet pr. i dag er ganske annerledes enn det franske samfunnet Bourdieu satte lupen pŒ. Det ser ut som at Bourdieu er opptatt av ”ytre” tilstrebelser; at ”driften” i en, for Œ bruke et freudiansk utrykk, er ¿nsket om en spesifikk sosial status. Men kan en ikke tenke seg at denne driften er paret med en annen ”drift”, nemlig et mer eksistensielt behov for en indre dannelse (om det er et ord man kan bruke i Norge uten Œ bli misforstŒtt)? Dvs. et ¿nske om Œ bli et helt menneske hvor m¿te med andre mennesker og kunstformer faktisk betyr noe i seg selv.

Selv om jeg nŒ gjerne skulle ha fortsatt med denne diskusjonen, ser jeg at jeg allerede har overskredet det tillatte sideantallet. Jeg mŒ derfor avrunde ganske fort, og for Œ ikke tv¾re pŒ un¿dvendige formuleringer vil jeg slutte allerede f¿r neste setning.

LITTERATUR BRUKT SOM BAKGRUNN FOR DENNE BESVARELSEN

Adorno, Theodor: Encyklopedisk stickord ”Musiksociologi” , kompendium.

Adorno, Theodor: Schšnberg og fremskrittet , kompendium.

Kvalsvik, Bj¿rn Nic.: Skiljemerka mellom folk. Ein presentasjon av element i Pierre Bourdieus kultursosiologi, KULTs skriftserie nr. 14, Oslo 1993.

Rosenlund, Lennart:   Om smak og behag. En introduksjon av Pierre Bourdieus kultursosiologi. Tidvise Skrifter, 1991 nr. 4, Stavanger 1991.

¯sterberg, Dag: Sosiologiens n¿kkelbegreper, Cappelen Akademisk Forlag AS, Oslo 1997